خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/28 - 10:37
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس؛

تعطیلات زمستانی فقط یک مسکن موقتی برای مقابله با آلودگی هواست/ نمی‌توانیم با تعطیل کردن کشور آلودگی هوا را مدیریت کنیم

محسن پیرهادی با اعلام اینکه صرف تعطیلات زمستانی به عنوان یک بسته تعطیلاتی در نیمه دوم سال ایده مناسبی برای مدیریت آلودگی هوا نیست، عنوان کرد: تعطیلات زمستانی یک مسکن موقتی برای مقابله با آلودگی هواست و ما نمی‌توانیم با تعطیل کردن کشور مسئله آلودگی هوا را مدیریت کنیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشنهاد رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران برای کاهش آلودگی هوا، مبنی بر تعطیلی زمستانی یک ماهه مدارس در بازه 15 آذر تا 15 دی‌ماه و کم کردن آن از تعطیلات تابستانی در خرداد و شهریور، گفت: در بحث تعطیلات زمستانی در نظر گرفتن چند نکته اهمیت دارد، ماهیت و اصل  پیشنهاد خوب است و می‌توان با کاستن 10 روز از تعطیلات تابستان و توزیع طی نیم دوم سال به نوعی آن را سامان‌دهی کرد. البته باید توجه داشت که این تعطیلات نه به‌صورت از پیش تعطیل‌شده، بلکه در قالب بسته‌بندی‌هایی در نظر گرفته شود که ما با پدیده وارونگی هوا مواجه می‌شویم و به ناچار باید به سمت تعطیلی کلان‌شهرها یا شهرهای صنعتی اقدام کنیم.



وی با تاکید بر اینکه باید با در نظر گرفتن نظم و شرایط بخش اداری، اقتصادی و آموزشی کشور شرایطی را ایجاد کنیم که تعطیلات زمستانی سبب تداخل در این امور نباشد، اضافه کرد: به عنوان مثال پیشنهادی که درمورد تعطیلی یک ماهه در زمستان مطرح می شود، سبب برهم ‌زدن این نظم شده و مشکلات جدی‌ای ایجاد می‌کند، ضمن اینکه در بحث کنترل و مدیریت آلودگی هوا در نیمه سال نیز نمی‌تواند آنچنان موثر باشد.



تعطیلات زمستانی یک مسکن موقتی برای مقابله با آلودگی هواست



رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تاکید بر اینکه صرف تعطیلات زمستانی به عنوان یک بسته تعطیلاتی در نیمه دوم سال ایده مناسبی برای مدیریت آلودگی هوا نیست، افزود: این تعطیلات زمستانی یک مسکن موقتی برای مقابله با آلودگی هواست و ما نمی‌توانیم با تعطیل کردن کشور مسئله آلودگی هوا را مدیریت کنیم؛ بلکه باید به سمت ریشه‌ای حل کردن این معضل برویم و در این بستر نیازمند اجرایی کردن قانون هوای پاک با اولویت بخشیدن به احکامی هستیم که اثرگذاری بیشتری دارند.



پیرهادی با اشاره به توسعه و بهسازی حمل‌ونقل عمومی و ساماندهی ترددهای خودروهای شخصی به عنوان دو گام موثر و ویژه در مقابله با معضل آلودگی هوا، اضلفه کرد: برنامه‌ریزی برای جایگزینی خودروهای هیبریدی با خودروهای سوخت فسیلی و توجه به تکنولوژی و برنامه‌ریزی‌های روز دنیا در این زمینه موثر است، در این حوزه می‌توان با تسهیل واردات خودروهای اقتصادی هیبریدی در این زمینه اقدامات موثری انجام داد.



منبع تأمین برق خودروهای برقی کجاست؟



عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به واردات و تولید خودروهای برقی به عنوان نکته دوم و اثرگذار در بحث بهسازی خودروهای شخصی در قانون هوای پاک، عنوان کرد: در بحث خودروهای برقی ما نسبت به رویه جهانی دارای عقب‌ماندگی جدی هستیم؛ چراکه از طرفی در بحث تامین برق مصرفی در زمان پیک مصرف دچار ناترازی هستیم، به همین دلیل اگر برق خودروها را هم از شبکه مصرفی تامین کنیم، دچار مشکل خواهیم شد.



رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس ادامه داد: از طرف دیگر واردات خودرو برقی نیازمند بسترسازی مناسب از تهیه برق مصرفی آن‌ها و قیمت‌گذاری مناسب برای آن گرفته تا ایجاد جایگاه‌های شارژ ویژه این خودروها است؛ بنابراین در این مقوله باید برنامه‌ریزی و برآورد کارشناسانه انجام شود.



پیرهادی در ادامه گفت: برای سامان‌دهی بحث خودروهای شخصی هم از جهت سوخت مصرفی و هم کیفیت آن باید به سمتی برویم که خودروهای با سوخت مصرفی کمتر- به صورت میانگین  سوخت 4 تا 5 لیتر برای هر100 کیلومتر-در کنار واردات خودروهای برقی و هیبریدی انجام شود؛ چراکه در این حوزه باید از چند سبد، ناوگان خودرویی کشور را به‌روز و ساماندهی کنیم.



حمایت از خریداران خودروی برقی



نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه واردات خودروی برقی را باید به میزانی انجام دهیم که بتوانیم فرهنگ استفاده و زیرساخت‌های استفاده از آن را فراهم کنیم، اضافه کرد: همچنان که برنامه‌ریزی کشورهای توسعه‌یافته برای جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای سوخت فسیلی نیز در بازه زمانی 10 تا 15 ساله تعریف شده، ضمن اینکه از مصرف‌کنندگان خودروهای برقی نیز حمایت ویژه می‌کنند؛ مثلا در آلمان به خریداران خودروهای برقی حدود 5 هزار یور کمک بلاعوض می‌شود.



پیرهادی با اشاره به اینکه ما هم باید در کشورمان به سمتی برویم که گام به گام، هدفمند و برنامه‌ریزی شده بستر را برای استفاده از خودروهای برقی مهیا کنیم، افزود: مثلاً الان در شهر تهران هنوز کسی خودروی برقی ندیده که شرایط و چگونگی استفاده از آن را در تهران محک بزند، یعنی ما درباره چیزی صحبت می‌کنیم که اصلاً آن را ندیده‌ایم.



رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه دولت هم با حضور آقای علی آبادی در وزارت صمت اقبال خوبی نسبت به واردات خودروهای برقی دارد، تاکید کرد: از آنجا که آلودگی هوا جامعه را منزجر کرده، علاقه به استفاده از این خودروها در میان شهروندان هم دیده می‌شود؛ بنابراین دولت باید به سمتی برود که تعدادی خودروی برقی را وارد کند تا با آزمایش آن در سطح جامعه، خروجی آن مشخص شود.



پیرهادی در پایان گفت: نکته مهم و اساسی  در مقوله مقابله با معضل آلودگی هوا  توسعه حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس شهری، ون و مترو است که باید در اولویت قرارگیرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 374842
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار